Reisverslag Nepal 2013

Vrijdag 4 oktober

Aan het begin van de avond worden we om zeven uur door een taxi opgehaald.
arkefly We zijn ruim op tijd op Schiphol. Als we hebben ingecheckt en door de douane zijn kopen we nog een Voetbal International en een fles whisky voor onze zoon.
Om kwart voor twaalf gaan we de lucht in. De reis gaat prima. In tegenstelling tot andere jaren zitten we in de economyclass. De kleinere beenruimte was geen enkel probleem.

Zaterdag 5 oktober

Om kwart over vier vliegen we boven Kathmandu. We moesten even een rondje extra boven de stad vliegen, omdat er veel verkeer op de luchthaven is.
Als we door de douane heen zijn, treffen we onze zoon, die ons staat op te wachten.
Het is heel erg mooi weer. Onze kleindochter Liya is opgewonden van het feit, dat opa en oma er zijn. Roept hard opa, oma als ze voor onze deur staat. Ze is echt hyper. Loopt voortdurend te rennen en te zingen. Wil steeds spelletjes doen.
Liya heeft het voortdurend over Ninthe. Ze dacht dat Ninthe (een kleindochter van twee jaar) met ons mee kwam. Nu wil ze steeds bij opa op schoot om op de telefoon naar Ninthe te kijken.
We zitten in een prima huis vlakbij het huis van onze zoon. Een heel erg fijne plek. We kunnen heel gemakkelijk even hen en weer lopen.

Zondag 6 oktober

De verjaardag van Liya wordt inderdaad groots gevierd.
ballonnenman 's Morgens waren de zusters van onze schoondochter Sangeeta en haar broer met zijn vrouw en een tante met dochter er. De vrouwen zaten op de grond mooie vormen van deeg te maken met iets erin. Ze maakten van een aantal vormen een mooie ketting die Liya tijdens puja doen om haar nek kreeg. Sangeeta's broer is de hele dag samen met zijn vrouw en de andere vrouwen bezig geweest om eten klaar te maken. Wij waren er ook vanaf 's morgens 11 uur. Toen wij dachten dat we de lunch op hadden, bleek dit nog maar een snack te zijn geweest. De lunch kwam er achteraan.
Wij zijn toen even naar huis gegaan om uit te rusten.
Puja doen was net voor het eten. Liya zat met Guido en mij en Sangeeta op de grond. ( Guido en ik kregen een Nepalese muts op ). Liya kreeg een tika ( de anderen ook ).
Op een bananenblad stond een mooi versierd schaaltje eten ( offer ) op de grond met een kaarsje erbij. Liya moest iets pakken van een schaal. Ze pakte het geld. Daarna kreeg ze allerlei cadeautjes ( kleren en geld ). Het werd allemaal gezegend. Liya kreeg rijst over haar hoofd gegooid. Tenslotte las de man van de middelste zuster Nepalese verzen voor.
's Middags kwamen er kinderen op visite. Ze brachten cadeautjes mee. Iedereen kreeg taart en limonade. ( Er waren op deze dag drie kinderpartijtjes achter elkaar. Liya moest later ook nog op verjaarsvisite bij een ander kind. )
Daarna deed Guido op het balkon allemaal spelletjes met ze. Heel leuk. Er is schoolmeester aan hem verloren gegaan.
Vervolgens gingen de kinderen weg. De familie en Sangeeta waren ondertussen bezig met het eten voor het diner. Er kwam nog wat familie bij; een neef met zijn vrouw. Iedereen die komt, krijgt een bord met eten en wordt aan tafel gezet.
Rond een uur of zes half zeven kwamen de benedenburen weer op visite. Zij waren er 's morgens ook al geweest tijdens het ceremoniële deel. Het zijn Canadezen die een halfjaar vrijwilligerswerk doen. O.a. de boeren leren hoe je hygiënisch met de melk om moet gaan. Zij hadden een schaal bij zich met toastjes allerlei plakjes bijzondere kaas. O.a. truffelkaas. Liya kreeg leuke cadeautjes. Knuffels, pantoffels, speelgoedkeukenspullen. Van Guido en Sangeeta kreeg ze een soort pianootje-keyboard. Ze was heel blij met onze percussie-eieren.
Rond een uur of acht half negen zijn wij naar huis gegaan. We waren nog moe van de reis. Liya moest toen nog skypen met haar halfzus Lisa in Amerika.

Maandag 7 oktober

Vandaag zijn we mee geweest om Liya naar school te brengen. school LiyaWe hebben alle ruimtes gezien. Heel leuk. We kregen uitleg over de werkjes die overal hingen en over de materialen die ze hebben. Daarna hebben wij wat in Patan gewandeld en zijn met de taxi naar huis gegaan. Rustig aan doen verder. Beetje lezen.

Dinsdag 8 oktober

Vandaag hebben we een wandeling gemaakt in Godavari. We wilden naar de Gouden Boeddha. Iedereen wees ons de weg; maar het was telkens een andere richting uit. We hebben de Boeddha niet gevonden. Maar de wandeling door de rijstvelden en langs het bos was erg mooi.
We gaan gewoon nog een keer proberen hem te vinden.

Woensdag 9 oktober

Vandaag doen we het even rustig aan. We hebben boodschappen gedaan. Daarna lunchen en een rondje in de buurt door de velden lopen.
Vanavond gaan we met Guido en Sangeeta bij de Canadese benedenburen eten.
Morgen gaan we waarschijnlijk een paar dagen weg naar een Resort halverwege Kathmandu en Pokhara.

Donderdag 10 oktober

We gaan vandaag inderdaad naar het Riverside Resort. Een afstand van even honderd kilometer, waar we ruim viereneenhalf uur over hebben gedaan. Hele stukken weg zijn zeer slecht, waardoor je maar langzaam vordert. Bovendien was het erg druk in verband met dassain-festival. Veel mensen zijn op weg naar hun familie, om het feest gezamenlijk te vieren.
Op de bergkam, die je over moet om de Kathmandu-vallei te verlaten, stonden we een half uur in de file.
Wij zijn één nacht naar het Riverside Resort geweest, waar we vorig jaar ook al een keer waren. Ze hebben daar een mooi zwembad. Leuk voor onze kleindochter.
‘s Middags na het zwemmen nog even naar de rivier gewandeld. Lekker geborreld en gegeten.

Vrijdag 11 oktober

Vandaag vertrekken we pas na de lunch. Eerst nog zwemmen. En dan op naar Ghorka.
Ghorka Er werd gezegd dat het een erg slechte weg was, maar dat viel reuze mee. Kennelijk was de weg nog niet zo lang geleden geasfalteerd.
We hebben een goed hotel op een fraai gelegen plek met uitzicht op de Himalayatoppen op een uur tot anderhalf uur rijden van het vorige hotel.
Na aankomst daar boodschappen gedaan in het verder gelegen stadje en daarna nog alleen een klein wandelingetje in de buurt gemaakt.

Zaterdag 12 oktober

Vandaag gaan we met de auto omhoog ( over een zeer, zeer hobbelige weg ) naar het voormalige koninklijk paleis, waar nu nog alleen monniken en priesters wonen en een daar gelegen tempel.
offers Het laatste stuk hebben we gewandeld. Samen met een heleboel mensen die allemaal een geit of een haan bij zich hadden om te offeren. Voor de tempel stond een gigantische rij mensen te wachten op hun beurt om hun geit of kip te laten slachten. Voordat de rij begon waren er allerlei "stalletjes" waar je eten en andere dingen kon kopen. Er werd een kaartje met een nummer om de poot van de geit of haan gebonden. Toen wij er waren, zo rond het middaguur, was nummer vijftig aan de beurt en werd nummer zeshonderd en zoveel om een poot gebonden. Lang wachten dus. Het was heel indrukwekkend om te zien. Wij mochten langs de rij omhoog lopen en later omlaag lopen.
We hadden boven op de berg in een hotel al een lunch besteld. Lekker gegeten. Rijst met groeten en ei en cola gedronken.
Terug bij het hotel nog even in de tuin. Geborreld; gegeten en vroeg naar bed. Zoals iedere avond.
Opvallend bij ons hotel was het grote rad dat was gebouwd voor de kinderen. Liya stal weer voortdurend de show. Ze kon er ook lekker spelen met de kinderen in het hotel woonden.
's Nachts was er veel lawaai boven ons hoofd op het dak. Wij dachten dat het apen waren, maar waarschijnlijk waren het ratten. We hebben trouwens wel apen bij het hotel gezien.

Zondag 13 oktober

Eigenlijk zouden we op de terugweg nog een nacht in het Riverside hotel doorbrengen, maar het was helaas geen zwemweer. Erg bewolkt en het ging regenen. Toen maar meteen naar huis gereden. Ging een stuk sneller dan de heenweg. De weg was bijna leeg. Iedereen was thuis vanwege dassain.
Bij een pizzeria in Patan een late lunch gebruikt.

Maandag 14 oktober

Vandaag is onze zoon jarig. Er is weer taart. Het regent nog steeds.

Dinsdag 15 oktober

Vandaag is het iets droger. Maar het miezert af en toe.
Vanochtend is Liya bij ons gedropt. We hebben tot de lunch met haar gespeeld. Ze is heel enthousiast. Kijkt nu heel rustig mee in de boekjes. Zingt voortdurend liedjes. Ze kent echt een heleboel teksten. Ze doet ook allerlei bewegingen na als we op muziek dansen.
’s Middags gaat ze naar huis om te slapen.
Wij gaan zo nog even de deur uit voor een wandelingetje.

Woensdag 16 oktober

Vandaag combineren we een bezoek aan Guido’s werk met een bezoek aan de oudste broer van Sangeeta. Dat is daar in de buurt. Het is ongeveer anderhalf uur rijden.
Eerst gaan we naar Thamel in Kathmandu om inkopen te doen.
Daarna gaan we naar de broer van Sangeeta. Na een glaasje cola gaan we naar het werk van Guido. Hij laat ons het flatgebouw en de ingerichte appartementen zien. Heel interessant om eens een kijkje op zijn werk te nemen.
Hierna weer teug naar de broer van Sangeeta. Eigenlijk is het de bedoeling dat we daar blijven eten, maar we zijn bang dat het voedsel niet geschikt is voor onze magen en ingewanden. Wij gaan met Guido bij een pizzeria eten.
Na het eten halen we Sangeeta op en keren we huiswaarts.

Donderdag 17 oktober.

Wij gaan vandaag een nieuwe poging doen om naar de Gouden Boeddha te lopen.
Eerst gaan we boodschappen doen om vanavond te koken, want Guido en Sangeeta zijn de hele dag op familiebezoek.
rijstvelden Na de boodschappen met een minibusje naar het Godavari Resort, waar we een paar jaar geleden hebben gelogeerd. Daar lunchen we. Na de lunch wandelen we door de prachtig aangelegde tuinen.
Dan vragen we bij de receptie hoe we het beste naar de Gouda Boeddha kunnen lopen. Ze raden ons af dat te doen, want het zeven kilometer heen en zeven kilometer terug.
We besluiten om dan maar een wandeling langs de rijstvelden te maken.
Terug in ons huis maakt mijn vrouw macaroni.
Later op de avond komt onze zoon nog even langs om te zien of alles goed met ons gaat.

Vrijdag 18 oktober

Vandaag de laatste dag. ’s Middags gaan we met z’n allen naar de dierentuin in Patan. En dan daarna naar Bodhnath. Daar kijken wat rond.
Liya is helemaal gebiologeerd door de ogen van Boeddha. Na een paar rondjes gaan we ter afsluiting van ons bezoek heerlijk eten in een Spaans restaurant.

Zaterdag 19 oktober.

De dag van vertrek. Helaas heb ik veel last van diaree gekregen. ( Zou dat door de olijfolie en de knoflook komen? ).
De koffers pakken en daarna een lichte lunch bij Sangeeta en Guido.
Om half twee gaan we richting vliegveld. Precies op tijd vetrekken we. We maken opnieuw een tussenlanding in Dubai. Daar komen nog heel veel mensen aan boord, zodat het vliegtuig aardig gevuld raakt. Toen we uit Kathmandu vertrokken was het vliegtuig maar voor een derde bezet.
De volgende dag landen we tegen vier uur in de ochtend op Schiphol. Omdat we de bagage heel snel hebben en de chauffeur van de taxi al op ons staat te wachten zijn we om uur of half zes weer thuis.
Gelukkig heb ik tijdens de reis niet al te veel last van diaree gehad.
Thuis duurt het nog wel een paar dagen voordat de diaree helemaal over is.
Gelukkig dat we maar twee welen naar Nepal zijn geweest, anders had ik er daar ook veel last van gehad.