HOME

• augustus 2014
  • krabbels 8 mei 2015

Advocaat in de politiek?
    Advocaat van kwaaie zaken, redder des vaderlands of scharlatan. Spotprent van Bas van der Schot in de Volkskrant.
    moskowitz (64K)

krabbels 3 mei 2015

Aardbeving in Nepal 3
    Onze kinderen slapen weer in hun eigen huis. Onze zoon heeft zijn auto en die van zijn vriend uitgeleend aan hulporganisaties.
    Hun huis is wel flink beschadigd. Het heeft de meeste schade van alle huizen in de compound. Dat komt waarschijnlijk omdat hun huis op glooiend terrein staat.
    Bij naschokken komen er nog steeds een paar stenen naar beneden.
    Onze schoondochter is echt bang. Het huis is weliswaar door een Nepalese controleur veilig verklaard, maar daar heeft ze weinig vertrouwen in. Via de ondernemingsraad heeft zij bewerkstelligd dat een Engelse ingenieur komt om alle huizen van de werknemers te schouwen.
    Onze zoon gaat vanaf maandag met zijn staf weer aan het werk. Puin ruimen en kijken wat ze kunnen herstellen.
    Met onze kleindochter gaat het redelijk goed. Ze had er grote moeite mee om het filmpje van de aardbeving in de tuin van het Summet hotel te zien. Ze zei dat ze er misselijk van werd.
    Ondanks de 7500 doden begint het gewone leven voor zover dat mogelijk is weer op gang te komen.
    Onze kinderen hebben geen behoefte aan extra voeding of drinken.

krabbels 27 april 2015

Aardbeving in Nepal 2
    Opnieuw heeft een flinke naschok met een kracht van 6,7 Nepal getroffen. Weer is er veel schade ontstaan.
    Onze zoon en zijn gezin hebben de nacht van zondag op maandag in een Rode Kruis tent doorgebracht.
    nacht in nepal (48K) Vandaag zijn ze begonnen de rommel in hun huis op te ruimen en hebben ze binnen ontbeten. Ook de elektriciteit werkt weer en internet doet het ook weer regelmachtig.
    Wij proberen via whatsApp de contacten te onderhouden.
    In het dorp waar hun compound ligt, zijn ook veel huizen ingestort en vallen er slachtoffers te betreuren.
    Iedereen weet dat er ooit en geweldige klap zal komen. Alleen niemand weet wanneer.
    Men is er van op de hoogte dat de spanning in de bodem rond Kathmandu een kookpunt had bereikt. De aardplaat waarop Nepal en India liggen, duwt tegen de Euraziatische plaat. Met een snelheid van 4,5 centimeter per jaar schuift deze aardplaat onder de Europese plaat.
    Wetenschappers zeggen dat de bevingen in een paar tellen de stad Kathmandu 3 meter naar het zuiden hebben doen opschuiven.

krabbels 26 april 2015

Aardbeving in Nepal
    Gisteren kregen we te horen dat er een vreselijke aardbeving in Nepal had plaatsgevonden.
    Onze zoon en zijn gezin wonen in de buurt van Kathmandu.
    Gelukkig zijn ze veilig.
    Aardbeving (34K) Onze zoon was gisteren met zijn dochtertje in de tuin van het Summit hotel in Patan om samen met andere Nederlanders Koningsdag te vieren, toen de aardbeving plaatsvond. Ze bevonden zich vlak bij het zwembad toen de beving was. Door een ware vloedgolf werden ze weggesmeten. Onze zoon raakte zijn dochtertje kwijt, maar na een halve minuut vond hij haar terug. Even grote paniek. Zij was alleen drijfnat en van onze zoon het gips van zijn hand gescheurd ( dat er omzat vanwege een eerder opgelopen gebroken hand) en hij had een snee in zijn arm. Droge kleren waren er voor zijn dochtertje snel te vinden op de rommelmarkt.
    Lopend naar huis. Nog een hele afstand.
    Thuis was het huis nog intact, maar in het interieur was het een grote puinhoop. Scheuren in het stucwerk van de muren en veel door elkaar en op de grond.
    Gelukkig was zijn vrouw oké.
    Het grote waterreservoir was kapot gescheurd. Dus geen drinkwater. Ze konden nog vier liter water bemachtigen. Gebrek aan voldoende drinkwater is nu even de grootste zorg.
    In verband met dreigende sterke naschokken slaapt iedereen in hun compound in de auto, gewoon buiten of in een tent. Onze zoon slaapt met zijn gezin in een tentje.
    Vanmorgen hoorden we dat zeer in geslaagd waren om voor een paar dagen eten en water aan te schaffen.
    Vanmiddag vond er opnieuw een zware aardschok plaats. We weten niet of dat gevolgen voor hen heeft gehad. Op dit moment kunnen we geen contact krijgen.
    We wachten de berichten morgen weer af.

krabbels 23 april 2015

Dakpan
    Een paar dagen geleden zaten we om een uur of half negen 's avonds in de kamer toen we een harde klap hoorden.dakpan (24K) Het leek er op of er boven iets zwaars was omgevallen.
    Dus wij het huis doorzoeken. Niets bijzonders te vinden, tot mijn vrouw op het balkon een kapotte dakpan vond.
    Wij naar buiten. En ja, op het dak zat een flink gat op de plaats waar een dakpan hoorde te liggen.
    Nog een geluk dat we niet op het balkon met de plantjes bezig waren, toen die dakpan naar beneden kwam. Dat had vast ernstig letsel veroorzaakt.
    We zullen maar zeggen dat het onze tijd nog niet was.

krabbels 19 april 2015

Er even tussen uit.
    Eerste dag:
    Het is prachtig weer en we hebben een paar dagen geen verplichtingen, dus besluiten we er een even tussen uit te gaan.
    We bespreken in het Parkhotel in Bergen een mooie kamer met bad en balkon.
    In de loop van de ochtend reizen we naar Bergen af.
    vredeskerkje (45K) Vanaf Castricum nemen we een binnenweg naar Bergen aan Zee. Dat is een mooie weg met links de duinen en rechts de bollenvelden.
    We parkeren de auto en gaan lunchen in een restaurant boven het zeeaquarium.
    Na de lunch maken we een korte strandwandeling. We kunnen niet al te ver over het strand wandelen, want in het kader van het project "Zand tegen Zee" zijn ze bezig een zandsuppletie aan te brengen.
    Terug lopen we door de duinen. We bekijken het Vredeskerkje en wandelen door de Parnasiavlakte. Het is nog vroeg in het jaar, dus er is nog weinig groen en bloemen te bewonderen. Maar toch een mooi plekje om te zien.
    Terug bij de auto zoeken we Bergen en ons hotel op. We krijgen inderdaad de fraaie toegezegde kamer met balkon. Dus tot het diner lekker in het zonnetje zitten lezen.
    Na het uitstekende diner even uitbuiken en dan lekker slapen.

Tweede dag: Vandaag fietsen we door de Staatsbossen naar Camperduin.camperduin (42K) Een mooie fietstocht door een prachtige omgeving. Wel zie je nog de gevolgen van de enorme bosbranden van een paar jaar geleden.
    In Schoorl aan Zee drinken we koffie in een strandtent. Daarna verder naar Camperduin. We bekijken er het project "Zand tegen Zee" ter versteviging van de Hondsbossezeewering.
    Alleen aan de landzijde herken je nog iets van de oude zeedijk. Aan de zeezijde is een compleet nieuw duinlandschap met strand opgespoten.
    Een jaar lang heeft men dag en nacht met drie schepen zand voor de kust aangebracht. Heel bijzonder om te zien.
    camperduin2 (29K) We drinken koffie in restaurant / café "Struin". Voorheen was dit 80 jaar lang paviljoen "Minkema". Mijn vrouw en ik hebben hier beiden jeugdherinneringen. Ik kom uit Heiloo en kwam hier vaak met mijn ouders en mijn vrouw was hier in de buurt een aantal keren met haar ouders op vakantie.
    Terug nemen we een andere weg door de duinen. We komen in Bergen uit bij "Duinvermaak" een uitspanning waar we met schoolreisjes wel eens kwamen. Kortom het was een nostalgische dag.
    Terug in het hotel zitten we nog een tijdje heerlijk in de zon. Daarna weer een uitstekend diner in ons hotel.

Derde dag: Vandaag met de auto naar Callentsoog. In het Zwanenwater, een prachtig natuurgebied tussen Petten en Callantsoog, maken we een wandeling.
    zwanenwater (47K) Daarna naar Petten om ook daar resultaten van "Zand tegen Zee " te bekijken. Er is daar behalve strand en duinen ook een hoog klimduin gerealiseerd.
    Het zand ligt er. Nu nog de aankleding. Men was er bezig helm te planten. Het zal zeker nog een jaartje duren voor het gehele project is afgerond.
    In Petten bekeken we het informatiecentrum "Kust". Je krijgt er goede indruk van wat er allemaal tot stand is gebracht en wat er nog moet gebeuren.
    Daarna weer terug naar Bergen. Opnieuw weer even lekker op het balkon zitten. We willen ook nog even een bezoekje brengen aan een oud-leerling, die in Bergen een hotel runt, maar zij blijkt op vakantie te zijn.

Vierde dag: Vandaag jarig. Allereerst gaan we een stukje door Bergen fietsen en wel door de wijk waar veel huizen in Amsterdamse School stijl zijn gebouwd.
    Daarna naar museum Kranenburgh. Huis Kranenburgh werd in 1882 gebouwd als neo-classicistische villa door Jacob van Reenen. die in 1885 burgemeester van de Heerlijkheid Bergen werd.
    In 1952 werden de diverse eigendommen van de erven Van Reenen door de gemeente Bergen aangekocht. In het huis Kranenburgh vonden diverse culturele instellingen onderdak. Lucebert en Benno Constant hadden er enige tijd hun atelier. Van 1968 tot 1992 werd Kranenburgh bewoond en onderhouden door kunstenares Ans Wortel.
    Lucebert (53K) In 1993 werd Kranenburgh een museum. Een paar jaar geleden is er een nieuw vleugel aangebouwd.
    De vaste collectie bevat vooral het werk van de schilders van de Bergense school.
    Wij bezochten hier de tentoonstelling van het werk van Lucebert, wiens atelier hier heel precies is nagebouwd.
    Veel van zijn schilderijen en gedichten vind ik erg mooi. Zij tekeningen spreken me niet erg aan.
    Na het museumbezoek lunchen we aldaar en keren vervolgens huiswaarts.
    Ter gelegenheid van mijn verjaardag dineren we in de stad en bezoeken in de schouwburg de schitterende voorstelling `Teerling` van Claudia de Breij, die in de recensies vijf sterren kreeg.
    Na afloop van de voorstelling zitten we nog even aan aan een gereserveerde tafel met een hapje en een drankje. Een heerlijke afsluiting van deze bijzondere verjaardagsdag

krabbels 12 april 2015

Prachtige dag.
    Prachtige dag. We besluiten een eindje te gaan fietsen en wandelen.
    Eerst richting Vlist. Daar stallen we de fietsen in de buurt van het zwembad en gaan lopend het gebied van de Hoge Boezem in Haastrecht binnen.
    hoge_boezem_haastrecht (46K) Het krioelt hier nog van de weidevogels. Grutto's en kieviten buitelen door de lucht. Af en toe horen we de sprinkhaanrietzanger.
    Wat een schitterend gebied. In verband met het broedseizoen is een deel voor het publiek gesloten.
    Hier moeten we nog een keer naar terug.
    Dan weer verder op de fiets richting Vlist. Bij de springschansen van de polstokspring vereniging krijgen we uitleg over hoe deze sport precies gaat.
    In deze regio zijn er vijf verenigingen die deze sport beoefenen.
    In Vlist gebruiken we de lunch.
    Daarna weer en stukje terug en gaan we over een vrijliggend fietspad richting Hekendorp.
    Ook hier weer veel weidevogels te zien en te horen.
    In Hekendorp steken we de IJssel over en koersen we weer richting Gouda.
    Tussen Haastrecht en Gouda, nemen we even op een bankje plaats en bewonderen we de baltsende futen.
    Het was een prachtige en ontspannende fiets/wandeltocht.

krabbels 8 april 2015

Goede Vrijdag.
    Citaat uit de Volkskrant: Goede Vrijdag: "Heel Holland Bacht"

krabbels 6 april 2015

Een lieve attentie
    Al vijftien jaar zit ik één keer in de week op 55+ sport. Zelden laat ik verstek gaan. Ik vind het veel te leuk om op de maandagmorgen met leeftijdgenoten actief bezig te zijn.
    Orchidee (50K) Alleen is hier het laatste halfjaar de klad in gekomen, omdat ik vaak voor mijn oog naar Rotterdam moet.
    Een paar weken geleden heb ik gezegd dat ik even een tijdje met sporten stop, omdat ik regelmatig op de maandag naar het Oogziekenhuis moet. Bovendien is mijn zicht behoorlijk verminderd, zodat ik moeite heb met vangen van een bal, badminton en dergelijke.
    Misschien dat ik het eind april weer eens ga proberen.
    Een paar dagen geleden werd ik aangenaam verrast door het feit dat een van mijn medesporters namens de groep een orchidee-plant voor de Pasen kwam brengen.
    Heel attent en buitengewoon aardig.
    Bij de eerstvolgende gelegenheid ga ik op maandag even langs om te bedanken.

krabbels 3 april 2015

Goede Vrijdag "Erbarme dich"
    Gezien de documentaire / muziekfilm “Erbarme dich” over de Matthäus Passion.
    Prachtige film met fraaie opnamen en natuurlijk de onsterfelijke muziek van Bach.
    Pasen (10K) Ik heb diverse keren een uitvoering van de “Matthäus” bijgewoond, maar de laatste jaren heb ik thuis alleen de muziek beluisterd.
    In de opening van de film zingt een daklozenkoor uit Amsterdam een koraal uit de “Matthäus” begeleid door een accordeon en trombone.
    Daarna lopen de leden van het koor in een lange rij langs het IJ op weg naar een repetitie.
    De opnamen van de film zijn hoofdzakelijk gemaakt in een in de studio nagebouwde leegstaande kerk. Daar zie en hoor je het Bach Choir en Orchestra onder leiding van Pieter Jan Leusink aan het werk.
    Tussen de muziek door hoor je getuigenissen van “Matthäus” liefhebbers; o.a. Anna Enquist.
    Indrukwekkend is het altijd weer om aan het einde de koren “Wie setzen uns met Tränen nieder” te horen zingen.