HOME

• mei 2015
  • krabbels september 2016

Kut
    Onze kleindochter van vier jaar uit Nepal was een paar weken over.
    kut-1 (53K) Het is verbazingwekkend hoe goed ze al leest. En dat ze dat in drie talen doet.
    Op een ochtend met iedereen in de huiskamer viel haar blik op de Volkskrant. En aangezien ze een zeer nieuwsgierig Aagje is, vroeg ze:"Wat is kut".
    Even viel er een stilte en toen kwam het antwoord: "Kut zeg als iets heel vervelends is".

krabbels 9 augusttus 2016

Laatste Krabbel ???
    Al een hele tijd geen nieuwe Krabbel op mijn web-site geplaatst (10 juni 2016)
    Dat heeft verschillende oorzaken.
    De eerste reden is, dat we een groot deel van juni en juli in Zeeland op vakantie zijn geweest. Daardoor weinig gelegenheid gehad om iets op de site te plaatsen.
    De tweede reden is dat onze jongste zoon met zijn gezin uit Nepal, hier een maandje op vakantie zijn geweest.
    De derde en misschien wel de belangrijkste reden is, dat het met mijn ogen niet erg goed gaat.
    In juni heb ik de laatste algehele controle gehad. Daaruit bleek dat mijn rechter (mijn slechte oog) is hersteld, maar dat door te hoge oogdruk de oogzenuwen zijn beschadigd. Hierdoor kan ik niet profiteren van het herstel van dat oog en blijft het zicht tot 5 procent beperkt.
    oosterscheldedam (76K) Verder bleek het met mijn linkeroog (het goede oog) niet goed te gaan. Het zicht was daar van 100 % naar 70 % gezakt.
    Daarnaast had ik er al een tijdje er last van dat de verticale lijnen niet strak staan, maar hier en daar een afwijking hebben. Dit bleek na onderzoek een natte macula degeneratie te zijn.
    Ik moet nu ruim twee jaar lang elke vier weken een injectie in mijn oog in het ziekenhuis halen, om hiermee te trachten de degeneratie te stoppen.
    Ik heb inmiddels twee injecties gehad en deze week volgt de derde.
    In september krijg ik dan mijn vierde injectie en tegelijkertijd opnieuw een uitgebreid onderzoek aan beide ogen.
    De problematiek van mijn ogen heeft er voor gezorgd dat ik slechter begin te zien. Het kost me derhalve veel moeite achter de computer te werken.
    Daarom heb ik besloten dat dit voorlopig de laatste Krabbel is.
    Ik zal mijn best blijven doen af en toe een berichtje of foto te plaatsen, maar de frequentie zal afnemen.
    Ik zou zeggen blijf af en toe nog eens even kijken, Je zult dan op de hoogte blijven van de perikelen rond mijn oog en via de site ander nieuws tot je laten komen.

krabbels 10 juni 2016

Vakantie (eerste episode)
    Wat doen we dit jaar met de vakantie?
    We moeten regelmatig in Gouda zijn om op de kleinkinderen te passen en ook moeten we niet te ver van het Oogziekenhuis in Rotterdam zijn.
    We besluiten een plekje voor onze vouwwagen in Burg/Haamstede te zoeken. Dat luikt.
    We kunnen nu af en toe een paar dagen in Zeeland doorbrengen en tevens thuis zijn om de kleinkinderen op te vangen en op niet te grote afstand van het Oogziekenhuis zitten.
    vouwwagen (62K) Op een dinsdag vertrekken we naar Zeeland. We doen er ongeveer anderhalf uur over om de camping te bereiken.
    We zoeken een mooie plek uit. Beschut tegen de wind.
    De vouwwagen staat vlot en spoedig staan we compleet ingericht.
    ´s Avonds gaan we in het dorp Chinees eten. Het smaakte ons uitstekend.
    ´Terug in de tent spelen we een potje Yahtzee, dat met ruim verschil door mij wordt gewonnen.
    Woensdag. Ik heb slecht geslapen. Moest regelmatig mijn bed uit om te plassen. 's Nachts regent het. Maar als we wakker worden is het aardig weer. 'Middags breekt de zon door en de temperatuur is behaaglijk.
    We maken een fietstochtje langs de Oosterschelde. In het natuurgebied vlak achter de camping spotten we twee lepelaars.
    De volgende dag liggen we lekker lang in bed. Het was een koude nacht. Maar eenmaal aangekleed, ontbijten we voor de tent in het zonnetje.
    Het gras op de camping wordt gemaaid. (Dat gebeurt trouwens elke donderdag, blijkt later)
    We lopen in korte broek en genieten van de weldadige rust op de camping. Vooral als men klaar is met het gras te maaien.
    Vandaag fietsen we een gedeelte van de Wester-Schouwenroute. Langs de plompe Koudekerkse toren, langs de Schelphoek, Noordwelle en Renesse.
    Het fietspad tussen Renesse en Haamstede is wat rul en fietst slecht. Daardoor ben ik bang om te vallen.
    's Avonds eten we asperges. 's Nachts is het niet erg koud.
    Vrijdag is het weer een fantastische dag. Eerst fietsen we een stuk langs de Oosterschelde en vervolgens door het bosgebied naar Haamstede. Daar doen we boodschappen.
    Terug op de camping zitten we nog een tijdje heerlijk in de zon. Daarna gaan heerlijk uit eten in restaurant "Het torentje".
    Een rustige nacht. We hebben goed geslapen. Bij het opstaan is het erg mistig. Het trekt echter redelijk snel op.
    Vandaag met de bus naar Middelburg. We willen daar het vol-koren festival bezoeken.
    In Middelburg beluisteren we een aantal koren. Dan zoeken we de West-Alleta singers van Terschelling op.
    Tussendoor luisteren we naar een zeeliedenkoor. Daarna nog een keer naar de West-Alleta singers. We beëindigen de dag met het beluisteren van een koor op de Markt. Tijdens de concerten van de West-Alleta singers ontmoeten we Taco, die we kennen van Terschelling en vlakbij ons in de buurt woont.
    Zondag terug naar huis.

krabbels 22 mei 2016

40 jaar getrouwd
    Half april hebben we dit heugelijke feit gevierd met een paar dagen op een Jachtslot op de Mokerheide en een aantal dagen in een geweldige B & B in Burgh Haamstede in Zeeland.
    40-jaar-getrouwd (70K) Maar omdat we het ook met alle kinderen en kleinkinderen wilden vieren, hebben we een lunch georganiseerd in Johanna's Hof in Bakkum.
    We hadden daar een leuk en gezellig zaaltje tot onze beschikking.
    Gelukkig was het aardig weer. Misschien een beetje aan de frisse kant, maar dat mocht de pet niet drukken.
    Na de lunch maakten we met z'n allen een wandeling door het duingebied. Onderweg werd er gevoetbald, paardenbloemen geplukt en naar rode paaltjes gezocht, die we moesten volgen.
    Terug in het restaurant werd nog wat met elkaar gedronken alvorens ieder weder voldaan huiswaarts keerde.
    Wij hebben er van genoten en ook alle anderen vonden het een geslaagde dag.
    Natuurlijk was het jammer dat onze zoon Guido met z'n gezinnetje niet aanwezig was. Begrijpelijk. Je komt niet eventjes uit Nepal over.
    Dus zijn er op de foto maar vijf van de zes kleinkinderen te zien.

krabbels 15 mei 2016

Lebbis
    Gezien de voorstelling "De Paardenpoetser".
    Nadat hij in 2013 stopte met het geven van voorstellingen in verband met een auto-immuun ziekte is hij weer voldoende hersteld om voorstellingen te geven.
    En dus is Lebbis weer terug.
    Vol vuur en furieuze tirades tegen alles wat er niet deugt aan de wereld.
    Lebbis heeft bijgeleerd. Zijn voortschrijdend inzicht en wijsheid met het klimmen der jaren gekoppeld aan een bewijsdrang en teveel energie voor zijn leeftijd leverde weer een fantastische en onderhoudende voorstelling op.

krabbels 12 mei 2016

Lezing
    Bijgewoond een lezing van de ANBO verzorgd door Herman Goothuis, bewoner van Vlist en ex-huisarts te Schoonhoven.
    Onderwerp: "Hennep in de Vlist, een zegen voor het verleden én een zegen voor de toekomst”Hennep (55K) Hennep is een van de oudste cultuurgewassen. Het heeft onze streek cultureel en economisch gevormd tot wat het nu is. Maar is door de Amerikanen verdrongen ten gunste van hun koren.
    In deze lezing probeerde de heer Groothuis belangstelling te wekken voor de bijzondere geschiedenis van de hennepteelt en voor de hennepplant als veevoer en als bouwmateriaal. Echter ook voor de mogelijkheden om onze wereld met de eigenschappen van de Canabisplant mooier en duurzamer te maken. Een buitengewoon interessante lezing over een product dat in de 17eeuw een van de belangrijkste bronnen van inkomsten was in ons land.

krabbels 7 mei 2016

Keramiekfestival
    keramiek (46K) Een kijkje genomen op het keramiekfestival. Dit jaar op een zonovergoten markt in Gouda.
    Het was behoorlijk druk. Er waren prachtige dingen om te zien.
    Ook nog even een kijkje genomen bij de firma van Drie achter de kerk. Prachtig keramiekwerk en heel mooie schilderijen . Jammer dat ze zo prijzig waren.
    Tenslotte nog een kijkje genomen in de Agnietenkapel waar Russische kunst werd geëxposeerd.

krabbels 3 mei 2016

Bril
    Maandag weer opgewekt naar de 55+sport. Na allerlei opwarmoefeningen, gingen we een soort circuit doen: badminton, scope, staartbal en ringwerpen.
    Omdat het absoluut niet lukte om met scope de ballen te vangen starten we al snel met ringwerpen.
    Het kostte even tijd om er in te komen , maar daarna liep het aardig. Al greep ik, omdat ik met een oog kijk, wel af en toe mis.bril (28K) En toen....... Ik greep mis en kreeg de ring vol op in mijn gezicht. Bril van mijn neus, die vervolgens in tweeën op de grond belandde.
    Helaas waren op maandag de opticiens dicht. De vrouw (knipoog naar Eva Hoeke) maakte met tape de twee helften zo goed mogelijk aan elkaar.
    Tussen alle oude brillen, was er nog eentje, waardoor ik nog redelijk wat kon zien.
    Nu dinsdag naar de opticien. Bril kan gelukkig gerepareerd worden. Dat duurt 1 à 2 weken en kost tegen de 300 euro.
    Tot die tijd moet ik me proberen te behelpen met een oude bril en een aan elkaar getapte bril.

krabbels 1 mei 2016

Fietstochtje
    Vandaag heerlijk gefietst door de Krimpenerwaard.
    Ik op mijn nieuwe fiets. Nou ja, nieuw.... Een goede tweedehands fiets.
    Mijn andere fiets was totaal op en kon slechts gerepareerd worden voor een bedrag tegen de 300 euro.
    De Nieuwe fiets reed heerlijk en ik kon weer prima gebruik maken van de 21 versnellingen.
    Het was prachtig in de polder: Alles fris groen, de meerkoeten aan het broeden, zwanen met eieren en jonge ooievaartjes die net over de rand van het nest konden kijken.
    ooievaar (51K) We hadden een tochtje van ongeveer 25 kilometer in gedachte. Helaas kwamen we tussen Stolwijk en Vlist voor een afgesloten weg te staan, waardoor we weer een stuk dezelfde weg terug moesten.
    Hierdoor verviel ook ons plan om in Vlist te gaan lunchen. Dan maar in Haastrecht iets eten. Helaas bleek daar het restaurant gesloten te zijn i.v.m. een privé feestje.
    Dus zat er niets anders op dan flink doorfietsen en thuis iets te eten klaar te maken.
    Uiteindelijk was de fietstocht 32 kilometer lang.