HOME

• mei 2015
  • krabbels 30 december 2015

Fijne jaarwisseling
    kerstkaart Bea - Chris (55K)

krabbels 29 december 2015

Fietsen
    Genieten van het "voorjaar" Tweede Kerstdag heerlijk met de kinderen en kleinkinderen gefietst.
    opdefiets (73K) Via Twaalfmorgen naar Hekendorp en vervolgens via de dijk van de Hollandse IJssel terug naar huis.
    Gisteren opnieuw van dat voorjaarsachtige weer.
    Op de fiets richting Het Weegje. Daar zouden we gaan wandelen.
    Op de weg van Gouda richting Moordrecht is een omleiding voor o.a. fietsers. Via via, kwamen we in de Oostpolder terecht. Een stuk natuurgebied langs de spoorlijn, grenzend aan Het Weegje.
    We besloten hier te gaan wandelen. Een prachtig gebiedje. Ook voor kinderen interessant vanwege het vlonderpad en de klimwerktuigen.
    We gaan hier zeker nog een keer met de kleinkinderen naar toe.
    Terug via Het Weegje en de Julianasluizen naar Gouda.
    Een lekker fietstochtje en een wandeling in een gebied, dat we nog niet kenden.

krabbels 24 december 2015

Naar de stad
    Afgelopen zondag, wilden we naar de Braderie in de stad en daarna de lichtkunst in De Firma van Drie en in het Oude Weeshuis bekijken.
    stadhuis (69K) Op de Markt aangekomen, was het even zoeken waar de Braderie was. Slechts 6 kraampjes stonden er op het Marktplein. Dus dat was snel bekeken.
    Er bleef niets anders over dan een paar rondjes door de stad te lopen, want de verlichting zou pas om 17.00 uur aangaan.
    Eindelijk was het dan zover. Het stadhuis werd prachtig uitgelicht. Na een paar rondjes rond het stadhuis gingen we naar de Firma van Drie (achter de Sint-Janskerk). Het hier getoonde lichtwerk sprak ons niet aan. We vonden er niets aan. Op dus maar naar het voormalig weeshuis/bibliotheek.
    Op alle verdiepingen was een lichtkunstwerk aangebracht. Over het algemeen waren de getoonde werken van goede kwaliteit.
    Dus gingen we uiteindelijk nog redelijk tevreden naar huis.

krabbels 22 december 2015

Lightfestival Amsterdam
    Afgelopen vrijdag naar het Lightfestival in Amsterdam geweest.
    We hadden nog een vrij-reizen kaartje, dus dat kwam goed uit.
    Met de trein naar Amsterdam. Daar waren we om kwart voor vijf.
    lichtfestival1 (57K) Als je het Centraal station uitkomt, word je gelijk in de Kerstsfeer ondergedompeld. Station, Damrak en Dam prachtig versierd. Ook de Bijenkorf zag we weer schitterend uit.
    Lopend naar restaurant Amstelhoek, gelegen naast de Stopera. Onderweg al veel prachtige illuminaties gezien. In het restaurant een glas Glühwein gedronken (zat bij de tickets in) en gegeten.
    lichtfestival2 (55K) Vervolgens naar de start van de rondleiding in de Hoftuin achter de Hermitage.
    Onder leiding van een gids vertrokken we om half acht. De gids leidde ons langs prachtige illuminaties. Ze wist ons tal van achtergronden over de kunstwerken te vertellen.
    Om half tien waren we klaar met de wandeling. Met de tram weer terug naar het station.
    Als je dan in Gouda het station uitkomt, is het maar een kale bedoening. Geen kerstboom op het plein voor het station, geen feestverlichting voor het station en de omliggende straten.
    Gouda mag tijdens de feestdagen wel iets meer doen aan zijn uitstraling.

krabbels 20 december 2015

Kerstmarkt Gouda
    Afgelopen week de Kerstmarkt in Gouda bezocht. De markt vond plaats op een industrieterrein naast het station. Ergens aan het einde van dit terrein had deze markt een plaatsje gekregen.
    kerstmarkt (56K) Het zag er niet aantrekkelijk uit. Het terrein was hobbelig en vol keien en stenen.
    De markt bestond hooguit uit een stuk of vijftien kraampjes. Hiervan waren er slechts een paar, die producten verkochten, die bij de Kerst pasten.
    Bij een van de kraampjes verkochten ze denkspelletjes. Daar hebben we een denkspelletje voor de kleinkinderen gekocht.
    Na twintig minuten hadden we het wel gezien.
    Deze kerstmarkt, Winter Wonderland Gouda, was een aanfluiting voor Gouda: rommelig, ergens op een industrieterrein weggestopt, weinig passend aanbod, slecht begaanbaar terrein.
    Het is niet te hopen dat toeristen speciaal voor deze Kerstmarkt naar Gouda zijn gekomen.

krabbels 16 december 2015

Extra oogcontrole
    Afgelopen week teruggeweest naar het Oogziekenhuis voor een extra controle.
    Ik had het gevoel dat ik steeds slechter ging zien en dan vooral op de korte afstand.
    Na afloop van de onderzoeken aldaar bleek dat mijn ogen niet achteruit waren gegaan.
    De oorzaak dat ik af en toe minder zie, is dat er in mijn linkeroog (het goede oog) vloters drijven, die het zicht af en toe ongunstig beïnvloeden. Er worden nu wel operaties verricht om dat ongemak op te lossen, maar die bevinden zich nog in de onderzoekfase en daar wil men mij niet aan blootstellen. Misschien doet die gelegenheid zich wel over een jaar voor.
    In mijn rechteroog is wel sprake van een deels hersteld zichtveld, maar aangezien de gele vlek zwaar beschadigd is, is het onmogelijk om scherp te stellen. Dus ik zie de dingen als of er een dikke mist hangt. Aan deze handicap is niets meer te doen.
    Wel moet ik het rechterbrillenglas laten vervangen door een glas dat niet mee kleurt en waar geen leesgedeelte meer inzit. Ook wordt de sterkte iets opgevoerd. Op die manier hopen ze dat het rechteroog nog een geringe ondersteuning aan het linkeroog kan geven.
    Van de week een afspraak met de opticien.

krabbels 2 december 2015

Verjaardagen.
    Verjaardag driedaagse.
    taart (13K) Drie dagen achtereen verjaardag vieren.
    Zaterdag werd onze jongste kleindochter 3 jaar. In het begin van de middag gingen we naar Bilthoven. Daar maakten we eerst een boswandeling, waarna deze verjaardag werd afgesloten met pannenkoek eten in de Lage Vuursche.
    Op de terugweg was het stikdonker. Het was maar goed dat we een TOm-Tom bij ons hadden, anders hadden we de weg daar in de bossen nauwelijks kunnen vinden.
    Zondag werd onze oudste kleindochter 17. Daar gingen we 's middags op bezoek. We gingen weer tijdig huiswaarts, omdat er storm en regen voorspeld was. Code geel.
    Maandag gingen met de trein naar Sellingen, omdat onze daar wonende vriendin jarig was. Lekker relaxed met de trein. We hadden nog een gratis reisdag.
    In Ter Apel werden we afgehaald. Wonder boven wonder reed de trein precies op tijd en konden we ook nog zitten, wat een unicum schijnt te zijn als je zo de kranten leest.
    Na het eten gingen we weer huiswaarts. Onze vrienden brachten ons naar Emmen. Dat was erg fijn. We hoefden nu niet in de regen te wachten op de bus.
    De treinreis terug verliep ook goed, behalve dat we in Zwolle 5 à 10 minuten moesten wachten, omdat er geen machinist beschikbaar was voor de trein. Een bizarre situatie.

krabbels 27 november 2015

Eric van Sauers.
    eric (5K) Gezien in de Goudse Schouwburg de voorstelling "Ontroert' van Eric van Sauers.
    Na zijn laatste programma "Ridders" (2010) is het een tijdje stil geweest rond Van Sauers.
    De terugkeer ziet hij dan ook als een mooie gelegenheid om opnieuw kennis te maken met zijn publiek.
    Van Sauers snapt niks meer van de wereld van tegenwoordig, zoals hippe foto's en technische gadgets. Van multitaskende moeders moet hij ook niks hebben.
    Uit "Trouw": "Grappig is "Ontroert" zeker, laat dat maar aan Van Sauers over. Maar er mist vuur. Van Sauers houdt zich wel erg op de vlakte door alleen te praten over huis-, tuin- en keukenonderwerpen. Toch wat teleurstellend voor deze door de wol geverfde comedian".
    De eerste helft van de voorstelling was erg boeiend en geestig. Na de pauze zakt de voorstelling in en wordt slaapverwekkend. Ik had de grootste moeite om bij de les te blijven en zijn betoog te volgen.

krabbels 25 november 2015

Wijsneus.
    Gisteren opgepast op onze kleinkinderen.
    Toen we aan tafel zaten te knutselen, sprong de kat op tafel en probeerde van het jongst kleinkind het brood van het bord te halen.
    Ik pakte poes Ischa op, en zette hem op de grond, terwijl ik zei :"Stoute poes".
    Het was even stil in de kamer en toen zei ons tweejarig kleinkind:"Ischa is niet stout; hij doet stout!".
    (Stof tot overdenken).

krabbels 18 november 2015

Zorgrobot.
    Dit weekend nodigde onze buurman ons uit voor een korte demonstratie van de zorgrobot.
    Wat meteen opvalt is de aaibare uitstraling van de robot en zijn menselijk stemgeluid.
    We werden met naam en toenaam door de robot welkom geheten.
    zorgrobots (17K) Daarna een korte demonstratie: de robot kan lopen, zitten, liggen kruipen en bv. dansen.
    Ook kan hij een een oefening voordoen, die vervolgens door de patiënten moet worden nagedaan. Dat wat gedemonstreerd door de robot een stok in handen te geven, waarmee hij allerlei oefeningen voordeed.
    De robot kan ook muziek afspelen, de krant voorlezen, controleren of patiënten hun medicijnen wel nemen. 's Nachts toezicht houden om te voorkomen dat patiënten door de gangen gaan dwalen.
    Tijdens de demonstratie gaf de robot aan dat zijn batterijen bijna leeg waren . Toen daar niet op werd gereageerd melde de robot: "Mijn batterijen zijn leeg. Ik stop er mee." Vervolgens wandelde hij naar een hoek van het vertrek en ging daar in relaxhouding zitten.
    De robot wordt in Frankrijk gemaakt en de software komt uit België.
    Deze robot was een 1.0 versie. Er wordt continu gewerkt aan aanpassingen van de robot. Zo moet nog worden ontwikkeld dat de robot zichzelf aansluit om de batterijen op te laden. Op dit moment kan de robot twee uur werken op zijn batterijen. Ook op dat punt wordt gezocht naar mogelijkheden om de levensduur te verlengen.
    Met veel verbazing hebben we kennis genomen van de prestaties en de mogelijkheden van zo'n robot.
    Laat onze kinderen maar vast gaan sparen.

krabbels 15 november 2015

Speelman en Speelman.
    Na ons bezoek aan het Singermuseum in Laren bezochten we in de kleine zaal van de Goudse Schouwburg een voorstelling van Speelman en Speelman.
    De broers hadden we al een paar keer op Terschelling tijdens Oerol gezien en vorig jaar woonden we in Gouda een zeer geslaagde voorstelling bij.
    We keken dus naar deze voorstelling uit.
    Helaas vonden we het niet geslaagd. Er zaten een aantal leuke vondsten in en sommige liedjes waren aardig, maar over het geheel genomen kon de voorstelling ons niet boeien. Ik ben zelfs een moment weggedoezeld.
    Jammer, maar door Speelman en Speelman kan voorlopig een streep worden gezet.

krabbels 13 november 2015

Bergense Scool.
    Een bezoek gebracht aan de tentoonstelling "Bergense School" in het Singer museum in Laren.
    bergense_school (60K) De Bergense School was de eerste echte kunstenaarsbeweging in Nederland. De tentoonstelling geeft een prachtig beeld van het vroeg expressionisme in Nederland.
    Deze tentoonstelling is georganiseerd naar aanleiding van de omvangrijke schenking door Renée Smithuis van een groot deel van haar verzameling.
    Kort voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog trok een jonge groep kunstenaars naar Bergen. Deze Nederlandse expressionisten van het eerste uur verkondigden er middels een eigen manifest een "nieuwe schilderkunst'.
    Hoekige, krachtige vormen werden opgebracht met brede penseelstreken in contrastrijke kleuren.
    Een prachtige tentoonstelling. Jammer dat de schilderijen met afbeeldingen van Bergen en omstreken geen plek in Bergen hebben gevonden.

krabbels 9 november 2015

Franse chanson.
    Gezien in de schouwburg van Gouda de voorstelling "Bart van Loo & Eddy Et Les Vedettes.
    BartVanLoo (128K) Schrijver Bart van Loo, de francofiele spraakwaterval uit De Wereld Draait Door die samen met Karl Vannieuwkerke even God in Frankrijk was, ging vorig jaar voor het eerst op tournee met Eddy Et Les Vedettes. Die voorstellingen werden een eclatant succes met lovende recensies.
    Volgens de Volkskrant is Van Loo een charismatisch podiumbeest en Eddy Et Les Vedettes een goddelijke vijfmansband.
    Het was een schitterende voorstelling, waarin woord en muziek hand in hand gingen.
    Voor liefhebbers van het Franse chanson is deze voorstelling een regelrechte must.
    Na afloop van de voorstelling was er een terecht langdurig staande ovatie.

krabbels 6 november 2015

Een dagje Den Haag.
    Naar Den Haag met als doel een bezoek aan de Oranjezaal in paleis Huis ten Bosch en een bezoek aan het Gemeentemuseum in Den Haag.
    Om files te omzeilen, gaan we met het openbaar vervoer.
    Vroeg op, want we moeten ons om negen uur melden in de ontvangstruimte.
    paleis (10K) Met de trein naar Den Haag Centraal. De treinen hebben weer eens vertraging. Dus kunnen we een eerdere trein dan gepland nemen. Daardoor zijn we als nog op de geplande tijd in Den Haag. Vervolgens met de bus naar Clingendael. Van hieraf lopend naar het Paleis. Via borden is de wandelroute uitstekend te volgen.
    Bij toegangshek worden onze tickets en identiteitsbewijzen door de marechaussee gecontroleerd. Nu naar de ontvangstruimte. Daar worden we opnieuw gecontroleerd en krijgen we te horen dat jassen, tassen en mobiele telefoons moeten worden ingeleverd.
    Precies op de afgesproken tijd begint de rondleiding. Voorzien van paraplu begeven we ons naar de dienstingang van het paleis. Daar wordt de paraplu weer ingeleverd en gaan we vervolgens naar de vestibule waar we een film krijgen te zien over de geschiedenis van het paleis en zijn bewoners. Hierna naar de Oranjezaal. Omdat we eerste groep zijn kan ons bezoek vijfminuten langer duren.
    Onze gids verklaart vol enthousiasme de achtergronden van de schitterende schilderijen en panelen.
    Terug in de ontvangstruimte concluderen we dat het een indrukwekkend bezoek was.
    Nu weer lopend naar de bus ( in de regen; gelukkig regenjasjes bij ons.)
    Terug naar Den Haag CS, waar we bus naar het gemeentemuseum pakken. Daar arriveren we om even over elf. Het museum is nog maar net open, maar het is al aardig druk.
    rode hoed (66K) Nu eerst aan de koffie en appeltaart met slagroom..We lopen even langs de tentoonstelling "Tijdens het eten". Prachtig porselein en zilver, glinsterend kristal, fraai damast en kostbare tafeldecoraties gemaakt van suikerwerk. Met een spectaculaire opstelling van compleet opgetuigde tafels.
    Dan naar de tentoonstelling "Kleur ontketend"
    Moderne kunst in de Lage Landen, 1885-1914
    In de korte periode tussen 1885 en het begin van de Eerste  Wereldoorlog vindt in de schilderkunst van de Lage Landen een moderne Renaissance plaats. Kleur wordt bevrijd van de ketenen van de zichtbare werkelijkheid. Gras kan ineens koel blauw zijn, een gezicht is helder paars en bomen kleuren rood. Kleur heeft een eigen betekenis gekregen. Het is een van de belangrijkste momenten in de moderne kunstgeschiedenis.
    Tenslotte bekijken we de tentoonstelling "Ode aan de Nederlandse mode". Klinkende namen als Viktor & Rolf, Iris van Herpen en Jan Taminiau hebben ons land duidelijk op de kaart gezet als eigenzinnig modeland. Deze en ook andere, modeontwerpers van Nederlandse bodem oogsten internationale waardering. Wie kent niet de oogverblindende blauwe creatie, een ontwerp van Jan Taminiau, waarin koningin Máxima was gehuld tijdens de inhuldigingsceremonie.
    Moe maar voldaan keren we vervolgens huiswaarts.

krabbels 2 november 2015

Oost-Groningen.
    Weer een paar dagen bij onze vrienden in Sellingen geweest. Het was weer heel gezellig. Bij aankomst moesten we natuurlijk de heerlijke appeltaart gemaakt van eigen appels proeven.
    ijsbeer (54K) Voor mij was de heenreis weer een nieuwe ervaring, omdat ik vanaf Staphorst zelf gereden heb.
    De eerste dag brachten we een bezoek aan de dierentuin in Emmen. Erg leuk om te zien en weer eens een mooie gelegenheid voor het maken van foto’s. Na de dierentuin nog even het nieuwe centrum van Emmen bekeken. Veel fraaie winkels, maar of het nu ook een mooi centrum is, daar kan je heel verschillend over denken.
    barak (80K) De tweede dag zijn waar naar een heel grote kledingzaak in Musselkanaal geweest, waar we allen wat nieuw kleding hebben aangeschaft.
    Daarna naar Sellinger Beetse een interneringskamp waar werkelozen, Joden en foute Nederlanders tussen 1935 en 1948 werden geïnterneerd. Indrukwekkend om te zien.
    Op de terugweg naar de boerderij liet onze vriend ons nog even zien waar “Boer Geert” uit “Boer zoekt vrouw” woont. Tegenwoordig een reisdoel voor bedrijfsuitjes en familie-uitstapjes. Samen met boer Geert op de foto!!!
    De volgende dag gaan we na de koffie huiswaarts. Ik rijd tot Zwolle. Het is een ware vuurproef van het is behoorlijk mistig. Ik rijd tot Zwolle. Bij Zwolle breekt de zon door.